Windows Vista zorgt voor de meeste problemen bij computersupportbedrijven. Dat meldt hun brancheorganisatie BOCOH, die pleit voor gratis 'downgrades' naar Windows XP. Volgens de BOCOH heeft 27 procent van de klanten die zich bij de aangesloten bedrijven melden, te kampen met problemen die worden veroorzaakt door Windows Vista. Het gaat dan voornamelijk om niet-werkende randapparatuur en software of tegenvallende prestaties door de hoge systeemeisen die Vista stelt.

Daarmee sluit de BOCOH zich aan bij de conclusies van de Consumentenbond, die zich al enige tijd bezighoudt met de problemen rond Microsofts nieuwe besturingssysteem. De bond kreeg via een online meldpunt in enkele weken ruim vijfduizend klachten binnen. Volgens de bond is Vista "nog niet af".

Boycot De Consumentenbond riep computerkopers daarom onlangs op om Windows Vista te boycotten. De BOCOH is het, net als eerder onder meer internetprovider XS4ALL, niet met die oproep eens. Vista is volgens de brancheorganisatie veel veiliger dan zijn voorgangers, die vaak nogal vatbaar zijn voor virussen en trojans. Wel vindt de BOCOH dat Microsoft klanten desgewenst gratis moet laten downgraden naar Windows XP.

Website Microsoft heeft al eerder laten weten dat vooralsnog niet van plan te zijn. Volgens het bedrijf zijn de meeste problemen met Vista op te lossen door nieuwe stuurprogramma's voor de gebruikte randapparatuur te installeren via Windows Update.

Microsoft opende vrijdag een website waar consumenten met vragen en problemen rond Vista terecht kunnen. De site biedt onder meer een stappenplan voor het oplossen van klachten en antwoorden op veelgestelde vragen. Ook kunnen pc-gebruikers zich door een helpdeskmedewerker van Microsoft laten terugbellen voor ondersteuning.