Microsoft Nederland heeft in een maand tijd zo'n tweeduizend vragen over het nieuwe besturingssysteem Windows Vista gekregen via een daartoe geopende website. De meeste klachten konden volgens het bedrijf direct worden verholpen.

Microsoft opende de website in oktober als reactie op kritiek van de Consumentenbond. Die kreeg via een online meldpunt duizenden klachten over Windows Vista binnen, en riep Microsoft op om klanten kostenloos over te laten stappen op het oudere Windows XP.

Drivers De website beveelt Vistagebruikers onder meer aan om te controleren of er updates voor de computer
beschikbaar zijn. De meeste problemen betreffen niet werkende randapparatuur, zoals printers, scanners en webcams, en kunnen met nieuwe stuurprogramma's ('drivers') worden verholpen.

Volgens Microsoft zijn sinds de lancering 600 duizend nieuwe drivers voor gebruik met Vista uitgebracht. In totaal zijn voor het systeem nu 2,2 miljoen stuurprogramma's beschikbaar.

De website biedt, naast een stappenplan, antwoorden op de meest gestelde vragen. Ook kunnen consumenten per e-mail of telefoon contact met Microsoft opnemen.

Signaal Volgens het bedrijf kon tweederde van de tweeduizend vragen direct worden beantwoord. Zo'n 13 procent van de klachten is nog in behandeling, 8 procent is doorverwezen naar andere leveranciers.

Microsoft zegt dat gebruikers de hulpverlening via de site met een gemiddeld rapportcijfer van 8 waarderen. Het bedrijf is dan ook van plan de website voorlopig open te houden. Volgens Microsoft is de actie van de Consumentenbond "een signaal geweest om betere service aan de gebruiker te verlenen."