Er is in Nederland nooit eerder zoveel spam gesignaleerd als afgelopen maand. Toen bestond 96 procent van alle e-mail uit ongewenste reclame.
Dat meldt spambestrijder Cleanport, dat het spampercentage in Nederland sinds 2003 in de gaten houdt. De conclusie van Cleanport is in lijn met de bevindingen van andere spambestrijders, die al eerder waarschuwden voor een golf aan commerciële boodschappen tijdens de feestmaand.

In heel 2007 kwam het spampercentage volgens Cleanport uit op 91,9 procent. Het bedrijf verwacht dat dat in 2008 verder zal stijgen.

Filters Hoewel spam een steeds groter deel uitmaakt van het e-mailvolume, hebben eindgebruikers daar relatief weinig last van. Het overgrote deel van de reclameberichten bereikt de geadresseerde niet. De meeste spam wordt door filters van internetproviders of in e-mailsoftware afgevangen.

Bijlagen Spammers verzinnen steeds nieuwe manieren om die filters te omzeilen. In 2007 maakten ze bijvoorbeeld veel gebruik van doorgaans veilig geachte bestandsbijlagen bij e-mails, zoals PDF'jes of MP3'tjes. De reclameboodschap was dan daarin verpakt, in plaats van in het mailtje zelf. Zo is de spam door filters moeilijker als zodanig te herkennen.

Pull spam Daarnaast signaleerde Cleanport de opkomst van 'pull spam'. Afzenders van reclame maken daarbij gebruik van legitieme websites, zoals fotosite Flickr of gratis webhostingdiensten. De reclameboodschap wordt dan op de site gepost, terwijl de e-mail alleen een link naar de website bevat.

Ook speelden spammers veel in op de actualiteit. Zo werd vorige week nog een Trojaans paard verspreid via websites die informatie beloofden over de moordaanslag op de Pakistaanse oppositieleidster Benazir Bhutto.