Net als Google richt ook Microsoft zich steeds meer op het leveren van software via internet. Behalve op de consumentenmarkt, waar gebruikers bijvoorbeeld steeds meer van hun documentatie online kunnen opslaan, zorgt dit ook voor een verschuiving op de zakelijke markt. Microsoft is hier veruit de grootste speler. "Over tien jaar staat de helft van onze software online", aldus directeur Chris Capossela van de kantoorsoftwaredivisie van Microsoft dit weekeinde tijdens een internationale persconferentie over de toekomst van bedrijfssoftware in Redmond. 

Steeds meer klanten willen een vast bedrag per maand betalen voor software, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Bovendien hoeven ze de software niet meer te beheren. Aan deze zogenoemde 'software as a service' (Saas) kleven echter ook nadelen. Capossela: "Het hoeft niet goedkoper te zijn, want bij het ouderwetse licensie-model hoef je maar één keer te betalen en ben je voor altijd eigenaar van de software."

Nadeel Een ander nadeel van online software is dat je altijd een internetverbinding moet hebben om het te gebruiken. Microsoft denkt dan ook, in tegenstelling tot Google, dat een deel van de software altijd op de computer zal blijven staan.

"Niet alles is geschikt om online te zetten. Wat heb je er bijvoorbeeld aan om het internet op te moeten om een tekst te kunnen tikken?", vraagt Capossela zich hardop af.

Overschat "Zoals vaker gebeurt met nieuwe ontwikkelingen, wordt de invloed ervan waarschijnlijk overschat", meent Michael Risse, vice-president van Microsoft op het gebied van software voor het midden- en kleinbedrijf.

"In de jaren negentig dachten we ook dat de mainframe - een computer waar heel veel mensen tegelijk op werken - een aantal jaren later niet meer zou bestaan. Hij bestaat nog steeds."

Toch is niets zeker. Mogelijk biedt de advertentiemarkt een impuls om tekstverwerkers online te zetten. "Je zou eraan kunnen denken dat je een pop-up krijgt als je een bepaald woord intypt. Het is echter de vraag of dit geaccepteerd wordt."

Huiverig Sommige sectoren zullen extra huiverig zijn voor het gebruik van online software. Een voorbeeld hiervan is de juridische sector, vanwege de gevoeligheid van de informatie.

Ook kan het met cultuur te maken hebben. "In Duitsland houden ze over het algemeen graag lokaal de controle over de software", aldus Risse. "In de Verenigde Staten besteden ze het makkelijker uit." Een verklaring hiervoor heeft hij niet.

Markt Toch denkt Risse dat de markt voor Saas de komende tijd met 80 tot 150 procent per jaar groeit. Microsoft investeert daarom flink in datacentra, waar alle online software kan worden beheerd.