Klanten moeten een financiële vergoeding krijgen als ze tegen problemen aanlopen bij het veranderen van internet- of telefoonaanbieder. Zo zou iedere dag dat de telefoonverbinding of internet het niet doet moeten worden gecompenseerd, vindt de Consumentenbond. Een op de drie mensen die overstappen ondervindt hierbij problemen, concludeert de bond dinsdag uit eigen onderzoek. 

Problemen De Consumentenbond vroeg aan tienduizend mensen met een pakket met internet en telefonie of ze wel eens zijn overgestapt. Een vijfde bleek dat in de afgelopen twee jaar te hebben gedaan, van wie een derde zei problemen te hebben ervaren. Zo had 31 procent langer dan een dag geen internet en telefonie. Zeventien procent van de overstappers moest het langer dan een week zonder aansluiting doen. Ook bleef een kwart rekeningen van de oude aanbieder ontvangen.

Concurrentie Van de mensen die zijn overgestapt twijfelt bijna de helft of ze dat nog een keer zouden doen, meldt de bond. Ongeveer evenveel klanten denken dat aanbieders van internet en telefonie het overstappen expres moeilijk maken. Dat mensen huiverig worden om nog eens over te stappen is slecht voor de concurrentie op de markt en de prijs-kwaliteitverhouding, analyseert de bond. "Mensen kunnen soms flink wat geld besparen als ze wel overstappen."

Europa De Consumentenbond vraagt dinsdag aan Eurocommissaris voor Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding om vanuit Europa in te grijpen als de aanbieders en de nationale overheid het overstapprobleem niet snel kunnen oplossen. Reding kan regels opstellen waardoor het overstappen voor consumenten in heel Europa makkelijk wordt, stelt de bond.