De Amerikaanse mededingingsautoriteiten gaan zeer kritisch kijken naar de samenwerkingsplannen van Microsoft en Yahoo.

De bedrijven maakten woensdag bekend dat ze gaan samenwerken op het gebied van internetzoektechnologie en online advertentieverkoop. Met een gezamenlijk marktaandeel van iets minder dan 30 procent in de Verenigde Staten hopen de twee een vuist te kunnen maken tegen marktleider Google.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie bevestigt tegenover financieel persbureau Dow Jones dat het zorgvuldig zal onderzoeken of de overeenkomst geen belemmering vormt voor gezonde concurrentieverhoudingen.

Tegenwicht De samenwerking zou enerzijds kunnen leiden tot serieus tegenwicht voor het machtige Google, maar anderzijds betekent de deal dat twee van de drie grootste bedrijven in de sector niet langer elkaars concurrent vormen.

Google De online advertentiemarkt geniet de warme belangstelling van de mededingingsautoriteiten. Een eerder samenwerkingsplan van Yahoo, met concurrent Google, ging niet door toen duidelijk werd dat dat op bezwaren zou stuiten van de Amerikaanse handelswaakhond FTC en de Europese Commissie.

Gering aandeel Dat Brussel ook bezwaar zou maken tegen de nu voorgenomen samenwerking, lijkt minder waarschijnlijk. Microsoft en Yahoo hebben in vergelijking met Google in Europa een zeer gering aandeel in de markt voor zoekadvertenties. Tegenover Dow Jones wil een woordvoerster van de Europese Commissie niet ingaan op een eventueel onderzoek naar de deal tussen Microsoft en Yahoo. Ze zegt de details van de overeenkomst nog niet te kennen.