Breedband Het aantal breedbandaansluitingen groeit gestaag, van 49 procent van de huishoudens vorig jaar naar 56 procent in 2009. Ook op dit gebied bevindt Nederland zich in de top van de lijst met 77 procent breedbandaansluitingen. Bijna 40 procent van de Europeanen winkelt online, van de Nederlanders doet 63 procent dat. Alleen in het Verenigd Koninkrijk is webwinkelen nog populairder, daar schaft 66 procent wel eens goederen of diensten via het internet aan. Vooral het online boeken van een vakantie is in trek. Op de tweede plaats staat de aankoop van kleding en sportproducten, terwijl ook huishoudelijke goederen vaak vanachter de computer besteld worden.
Veiligheid Mensen die niet online shoppen, doen dit vaak niet vanwege twijfels over de veiligheid van betalingen. Daarnaast geven ze er de voorkeur aan persoonlijk naar de winkel te gaan of hebben ze er simpelweg geen behoefte aan. Nog altijd maken mannen meer gebruik van internet dan vrouwen. Dit geldt vooral voor de leeftijdscategorieën boven de 25 jaar, onder jongeren tot en met 24 jaar is er vrijwel geen verschil tussen beide seksen.
Opleiding Opmerkelijk is verder dat hoger opgeleiden veel meer online zijn dan mensen met een middelbare of lagere opleiding. Terwijl 87 procent van de hoogopgeleiden gemiddeld minstens een keer per week internet, geldt dit voor slechts 38 procent van de lager opgeleiden.