Staatssecretaris Heemskerk ziet niks in een onderzoek naar de snelheden van internetproviders, maar eist wel transparantie van providers. Dat meldt hij donderdag in reactie op Kamervragen.

Heemskerk reageerde op SP-kamerlid Arda Gerkens, die opheldering wilde na diverse onderzoeken waaruit bleek dat de beloofde snelheid zelden wordt gehaald. Onder andere de Consumentenbond stelt dit praktisch maandelijks vast. "Dit soort initiatieven juich ik zeer toe", aldus Heemskerk.

Onvermijdelijk Verschillen tussen de beloofde en de werkelijke snelheid zijn wat hem betreft echter onvermijdelijk en internationaal gebruikelijk. Wel moeten providers in hun reclame-uitingen helder zijn dat het om maximumsnelheden gaat, "anders is er sprake van misleiding". Hiertegen moet van Heemskerk worden opgetreden door de Consumentenautoriteit en via de Reclame Code Commissie. Heemskerk zegde toe zich te gaan inzetten voor meer transparantie en providers te wijzen op de mogelijke gevaren van onjuiste advertenties of misleiding.

Overstap Hij wijst consumenten er ook op dat, als een aanbieder niet bevalt, een overstap naar een concurrent steeds makkelijker is geworden. Mensen moeten zich wel goed informeren. De werkelijke snelheid van een internetverbinding is daarmee volgens Heemskerk makkelijk te achterhalen. Helemaal slecht komen de providers er niet van af; het verschil tussen de maximumsnelheid en de gemiddelde snelheid is volgens Heemskerk niet verslechterd de afgelopen jaren. Ook neemt de snelheid jaarlijks toe. "Internationaal gezien 'scoort' Nederland goed."