Het aantal incidenten wat betreft internetbankieren met schade is gestegen van 154 vorig jaar naar 514 in de eerste zes maanden van 2010. In totaal ging het om 4,3 miljoen euro schade. In 2009 bedroeg die schade nog ‘slechts’ 1,9 miljoen.

Dat maakt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) woensdag bekend. De schade van offline diefstal van rekeningen door middel van skimming is in dezelfde periode juist afgenomen. Vorig jaar werd 36 miljoen euro buitgemaakt met skimming. In de eerste helft van dit jaar ging het nog om 11,8 miljoen euro.

Campagne Volgens de NVB zijn de laatstgenoemde cijfers het resultaat van een gezamenlijke inspanning van banken, de detailhandel en Currence, de eigenaar van pin en chipknip. De vereniging is wegens het succes een nieuwe campagne gestart om ook digitale fraude tegen te gaan. ‘Veilig bankieren’ is de opvolger van ‘Drie keer kloppen’ en zou consumenten meer informatie moeten geven over fraude via internetbankieren. “Als je weet hoe ze opereren, kun je je ertegen wapenen”, aldus de NVB.

Phishing Volgens de NVB is phishing de meest voorkomende methode van fraude. De techniek houdt in dat de bankgegevens van een persoon ontfutseld worden middels bijvoorbeeld e-mails die ogenschijnlijk afkomstig zijn van de bank zelf, maar doorverwijzen naar andere websites. Deze zomer waarschuwden verschillende banken al voor phishing via de telefoon.