Nederland is binnen Europa het land dat dit jaar de grootste stijging zal vertonen op het gebied van online verkopen als wordt gekeken naar omzet.

Dat concludeert vergelijkingssite Kelkoo in een woensdag uitgebracht rapport. De studie werd uitgevoerd in negen Europese landen. De gegevens in het rapport zijn afkomstig van nationale instanties op het gebied van statistieken, onafhankelijke onderzoeksorganisaties en uit een onderzoek onder vijftig grote winkelketens. In Nederland zullen de online verkopen dit jaar naar verwachting met 36,8 procent toenemen. Frankrijk (30,7 procent) en het Verenigd Koninkrijk (28,8 procent) volgen op gepaste afstand.

Feestdagen De feestdagen zijn zoals elk jaar een belangrijk onderdeel van de totale verkoop in de detailhandel. In Nederland zal van medio november tot eind december ongeveer 0,8 procent meer worden uitgegeven dan in 2009. De groei tussen 2008 en 2009 bedroeg 2,2 procent. 9,1 procent van alle uitgaven (12,3 miljard euro) rond de feestdagen zullen in Nederland online gedaan worden. Met de 0,8 procent stijging van de totale uitgaven staat Nederland in Europa op een vijfde positie achter Zweden, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. De totale Europese verkopen zullen in dezelfde periode naar verwachting stijgen met 0,8 procent. Gemiddeld groeit de online verkoop echter met 25 procent.

Online kerstverkopen Wat betreft totale online kerstverkopen staat Nederland met 1,12 miljard euro op een vierde positie achter het Verenigd Koninkrijk (12,96 miljard), Duitsland (8,19 miljard) en Frankrijk (6,23 miljard). Grote landen als Italië (0,68 miljard) en Spanje (0,62 miljard) blijven achter. Feit is dat de omzet in Nederland wellicht relatief hoger is vanwege Sinterklaas. Hoe dan ook blijven de online verkopen zowel tijdens de feestdagen als gedurende het gehele jaar belangrijk voor de totale omzet. “De internetverkopen in Nederland lijken deze feestdagen zelfs belangrijker dan ooit te worden. Consumenten spenderen recordbedragen online en de online handel werkt als primaire drijvende kracht voor de algehele retailgroei rond de feestdagen”, aldus Pepijn Breijder, Country manager van Nederland bij Kelkoo.