Het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) stelt dat de gevolgen van het stoppen met contextuele advertenties door het Europees Parlement onderschat worden.

Dat blijkt uit een reactie die de brancheorganisatie van de online reclamesector. Woensdag werd bekend dat het Europees Parlement pleit voor een verbod op het scannen van e-mails. Veel bedrijven en e-maildiensten scannen e-mails om relevante advertenties te kunnen bieden.

'Nieuwe tijden' Nieuwe tijden en nieuwe technieken vragen om nieuwe maatregelen. Vroeger deed je een brief op de bus en wist je zeker dat die niet door de PTT werd gelezen, vindt SP-Europarlementariër Dennis de Jong. Het Europarlement wil dat de Europese Commissie met voorstellen komt om aan het ongevraagd meelezen een einde te maken.

Gevolgen Volgens de IAB zijn de gevolgen van het verbieden van contextuele advertenties groter dan gedacht. Zo zou het een grote impact hebben op bijvoorbeeld de economie, aldus IAB. De industrie is overigens niet van te voren ingelicht over het onderzoek. Het stopzetten van deze vorm van adverteren raakt niet alleen de advertentiesector, maar ook de financiële basis van veel gratis online diensten die hun inkomsten uit deze advertenties halen. 

Spamfilters De techniek die gebruikt wordt om advertenties bij e-mail aan te bieden wordt ook gebruikt in veel spamfilters. Zo wordt aan de hand van kernwoorden bepaald of de mail gewenst is of niet. Wat de gevolgen voor deze filters zijn, is niet bekend.