Een KPN-abonnee die weigert om de kosten voor acceptgiro's te betalen, heeft van de rechter gelijk gekregen. De vrouw gebruikt de acceptgiro's niet en maakt haar abonnementsgeld over via het internet, maar KPN wilde de kosten toch berekenen.

In 2007 voerde KPN een toeslag van 1,25 euro per factuur in wanneer klanten ervoor kozen om hun betalingen niet automatisch te laten incasseren. Het bedrag van 1,25 euro zou nodig zijn om de kosten van de acceptgiro te dekken. Een niet nader genoemde KPN-klant was het daar echter niet mee eens, omdat ze de acceptgiro niet gebruikte, maar het abonnementsgeld via internet overmaakte. Daarom trok ze elke maand 1,25 euro van het bedrag af dat ze overmaakte.

Omdat de vrouw bleef weigeren het geld te betalen, sloot KPN haar dit najaar af vanwege een betalingsachterstand van 25 euro. Daarop stapte de abonnee naar de kantonrechter, die de vrouw deze week gelijk heeft gegeven. Volgens de rechter hoeft de vrouw niet te betalen voor een dienst - de acceptgiro - die ze niet gebruikt en waar zij nooit om heeft gevraagd.

Dat het in het betalingssysteem van KPN niet mogelijk is om klanten een factuur te sturen zonder acceptgirokaart, is niet het probleem van de abonnee, aldus de rechter. Bovendien is KPN wel in staat om klanten die via een automatische incasso betalen, een factuur zonder acceptgiro te sturen. KPN mag enkel de kosten voor de betaling doorberekenen en die bedragen voor een girale betaling slechts 14 cent, aldus de rechter. De kosten voor het drukken en versturen van de acceptgiro vallen niet onder de kosten van de betaling. De vrouw hoeft KPN daarom slechts een bedrag van 2,52 euro te betalen.

Bovendien moet KPN het betaalde abonnementsgeld terugbetalen voor de periode van anderhalve maand waarin ze was afgesloten, evenals een schadevergoeding van 50 euro. De vrouw, die van KPN in totaal 84,70 euro krijgt, wilde overigens ook een extra schadevergoeding van 500 euro, omdat ze tijdens de periode dat ze was afgesloten, in een 'sociaal isolement' zou hebben verkeerd. Daar is de rechter het niet mee eens. Wel moet KPN de proceskosten betalen.