Ict-problemen zijn voor veel werknemers de grootste ergenisfactor in hun bedrijf. Werknemers ergeren zich massaal aan slecht werkende software of een netwerk dat niet of nauwelijks functioneert, zo blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Uit het onderzoek van Multiscope, waarvoor duizend mensen zijn ondervraagd, blijkt dat iedereen zich wel ergens aan kan ergeren, maar dat niets zo vervelend is als een ict-probleem. Maar liefst 82 procent van de respondenten zegt zich te ergeren aan een niet functionerend netwerk of slecht werkende software.

Andere veel genoemde ergenissen zijn ellebogenwerk om hogerop te komen (75 procent), een slechte sfeer op de werkvloer (68 procent), collega’s die te laat komen (66 procent) en luid pratende of bellende collega’s (65 procent). Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) verwacht dat deze ergenissen kunnen worden verminderd door Het Nieuwe Werken, bijvoorbeeld door vaker thuis te werken of op andere tijden te werken.

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat Het Nieuwe Werken vooral iets is dat leeft bij bedrijven met meer dan honderd werknemers. 61 procent van de respondenten bij deze bedrijven zegt dat Het Nieuwe Werken al deels is ingevoerd. Bij middelgrote en kleine bedrijven is dat 38 procent.

Vanuit huis toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk (78 procent), thuiswerken (69 procent) en het invoeren van flexibele werktijden (57 procent) zijn de meest genomen maatregelen om Het Nieuwe Werken te introduceren of faciliteren bij de bedrijven waar de respondenten werken.