Apple heeft in Italië een boete van 900.000 euro gekregen omdat het consumenten slecht voorlicht over hun recht op garantie. Het bedrijf probeert klanten AppleCare aan te smeren terwijl consumenten deels al door de wet beschermd zijn.

 

Het gaat om twee aparte overtredingen waarvoor Apple is beboet in Italië, meldt Reuters. Allereerst slaagde het bedrijf er niet in om consumenten op de hoogte te brengen van hun wettelijke recht op twee jaar garantie. Het bedrijf verzweeg dat op zijn site en in zijn winkels.

Bovendien probeert het bedrijf klanten het AppleCare Protection Plan te verkopen terwijl een deel van die 'bescherming' al wettelijk vastgelegd is. Dat, in combinatie met de gebrekkige voorlichting, heeft consumenten benadeeld, zo oordeelt de Italiaanse mededingingswaakhond. Het bedrijf krijgt een boete van 400.000 euro voor het verzwijgen van informatie over garanties en 500.000 euro boete voor de AppleCare-praktijken.

Apple ligt al langer onder vuur omdat het de Europese garantietermijnen niet al te serieus neemt. Zo stelde de Consumentenbond twee jaar geleden vast dat Apple weigert om hardware na een periode van één jaar kosteloos te repareren of vervangen, terwijl dat wettelijk verplicht is. In Nederland heeft Apple op dit moment, in tegenstelling tot Italië, nog geen fysieke winkels, hoewel dat in 2012 gaat veranderen. Wel verkoopt het via zijn webshop al direct aan consumenten.