KPN slaagt er al maanden niet in de filters te repareren die spam moeten tegenhouden. Klanten van KPN kampen daardoor met een overvloed aan ongewenste reclameboodschappen in hun e-mail.

 

Treffen ze normaal een enkel spambericht aan in hun inbox, nu moeten ze dagelijks tien tot dertig aanbiedingen voor e-bikes, HD-TV's en pillen wegklikken. Op de website van het telecombedrijf klagen klanten dan ook steen en been. Maar hun noodkreten duiken ook op bij het Klachtenkompas, het onlinemeldpunt van de Consumentenbond en op de website van het tv-programma Kassa. Sommige klanten informeren op internetfora van rivalen als T-Mobile of die wellicht beter zijn opgewassen tegen spam en of een overstap is aan te raden.

KPN erkent dat het misgaat met zijn mailservice. Ook aan de top leeft dat besef. Topman Eelco Blok deed recent in een e-mail aan een klant een boekje open over de problemen; een inkijkje dat prompt werd gedeeld in het hulpforum van het bedrijf op internet.

Filteren Volgens Blok scant KPN elke maand 1,2 miljard e-mails om de ongewenste reclame daaruit te vissen. 40 procent is spam: die 500 miljoen e-mails worden niet doorgelaten. 'We hebben vastgesteld dat het percentage spam dat wij kunnen afvangen sinds begin 2017 is gedaald', aldus Blok. Hij wijt dat aan een toename van Nederlandse spam en dat de regels die KPN toepast 'om spam te filteren momenteel onvoldoende zijn'.

Blok schrijft dat het bedrijf met zijn leveranciers een verbeterplan heeft opgesteld en dat gewerkt wordt aan twee aanvullende oplossingen om de hoeveelheid spam die de klant bereikt te beteugelen. 'In de komende maanden.'

Een woordvoerder wil niet zeggen wie de leveranciers zijn van de software die KPN gebruikt. Hij zegt wel dat de problemen niet spelen bij dochterbedrijven XS4all en Telfort, en ook niet bij de zakelijke klanten. Hij spreekt tegen dat daarmee een oplossing voor de hand ligt. 'We kunnen hun software niet zomaar overnemen.' KPN heeft 2,9 miljoen klanten voor internet.

Zwarte Lijsten Experts zeggen dat vrijwel alle providers en hun leveranciers mails filteren aan de hand van zwarte lijsten, die meestal worden bijgehouden door onafhankelijke organisaties als Invaluement, Spamcop en Spamhaus. Op die lijst staan de IP-adressen (unieke cijferreeks voor elke computer op internet) die aan spammers toebehoren, websites die veel ongevraagde bulkpost versturen of de botnets waarmee dat gebeurt. Een botnet is een netwerk van pc's en servers die door hackers worden 'gegijzeld', vaak zonder dat de eigenaar dat in de gaten heeft.

Spam wordt niet gefilterd op de inhoud van berichten. De spammers die nu huishouden op het KPN-netwerk kunnen daarom al maanden berichten met dezelfde boodschap versturen. Ze doen dat namens klanten met namen als Hollandsedeals, Discountdeals Nederland, Topdealtjes en Gewoon Goed. Die verschuilen zich achter adressen in Cyprus en Berlijn. De spammers glippen door de mazen omdat ze steeds andere IP-adressen gebruiken en elke keer hun afzendadres veranderen.

Experts raden spamslachtoffers af om zich af te melden via de links die in berichten staan. 'Dan weet de spammer namelijk dat hij beet heeft.'