Microsoft gaat volgens geruchten stoppen met zijn Flash-alternatief Silverlight. Bovendien zou de laatste grote release, versie 5 alleen maar werken met Internet Explorer en op Windows-systemen, en niet met andere browsers of op Mac OS X.

 

Het is onduidelijk waarom Microsoft zou willen stoppen met de ontwikkeling van Silverlight. De technologie zou wel in gebruik blijven als ontwikkeplatform voor rich-media applicaties en voor apps op Windows Phone 7, meldt Mary Jo Foley, een redactrice van ZDNet die fulltime schrijft over Microsoft en die in het verleden vaak als eerste ontwikkelingen bij Microsoft heeft gemeld. De release zou volgens ZDNet alleen beschikbaar komen voor Windows-systemen. Daarnaast zouden naar verluidt behalve Internet Explorer andere browsers niet worden ondersteund. Microsoft liet vorig jaar al weten dat Silverlight alleen nog gepromoot zal gaan worden als ontwikkelruntime voor Windows Phone 7 en sommige toepassingen op het gebied van media en 'line of business-applicaties'.

De rtm-release van Silverlight 5 zal naar verwachting voor eind november verschijnen. Een van de belangrijkste vernieuwingen is de ondersteuning voor hardwarematige versnelling bij het afspelen van h.264-video's met behulp van de gpu. Ook worden 3d-graphics via de grafische processor afgehandeld, terwijl met de Trickplay-feature video's versneld kunnen worden zonder dat de audio-pitch wordt verstoord. De softwarefabrikant gaf daarnaast al eerder aan dat het meer aandacht zou schenken aan html5 en andere aanverwante technologieën. Volgens Microsoft wordt html5 in hoog tempo door de software-industrie omarmd en is dit ook noodzakelijk om de diverse mobiele platformen goed te kunnen bedienen.

Adobe, de fabrikant van Silverlight-concurrent Flash, maakte woensdag bekend dat het gaat stoppen met het ondersteunen van Flash op mobieltjes. In plaats daarvan wil het bedrijf het voor ontwikkelaars van Flash-applicaties makkelijker maken om applicaties met de Adobe Air-runtime te maken. Hiermee moet het mogelijk worden om vanuit een enkele codebase apps voor verschillende platforms te schrijven.