Vier van de tien internetgebruikers verliest zijn vertrouwen in banken door 'phishingmails', waarin cybercriminelen met nagemaakte e-mailberichten proberen wachtwoorden van rekeninghouders te achterhalen. Dat zou althans blijken uit een onderzoek van YouGov in opdracht van Cloudmark, een beveiligingsbedrijf.

Volgens het onderzoek loopt bij 41 procent van de ondervraagde Britten het vertrouwen in de bank een deuk op, als ze vervalste e-mails ontvangen die van de bank afkomstig lijken. Ook andere merken, zoals die van internetproviders, online winkels of sociale netwerken als Myspace en Facebook, leiden onder dergelijke oplichtingspogingen.

Toch meent 26 procent van de geënquêteerden dat vooral internetgebuikers zelf er verantwoordelijk voor zijn om zich tegen phishing te beschermen. 23 Procent ziet daar een taak voor zijn internetprovider, terwijl 17 procent vindt dat de provider van de afzender verantwoordelijk is.

Postbank Nederlandse banken zijn regelmatig slachtoffer van phishing. Afgelopen week waarschuwde de Postbank nog voor pogingen om klanten hun inloggegevens afhandig te maken. Criminelen hopen daarmee de rekeningen van hun slachtoffers te kunnen plunderen.

De banken voeren sinds enige tijd campagne om het publiek te waarschuwen tegen de praktijken. In spotjes op radio en televisie en advertenties op internet roepen zij gebruikers op hun pc's te beveiligen en goed te controleren of ze daadwerkelijk verbonden zijn met de website van hun bank voor ze een betaling uitvoeren.