Internetbedrijf Yahoo is bezig met een mailsysteem dat de verspreiding van spam tegen moet gaan. Bij CentMail moeten gebruikers een cent betalen voor iedere e-mail die zij verzenden.

Met CentMail moet voor iedere e-mail een soort ‘digitale postzegel’ worden gekocht. Dit geld komt overigens niet bij Yahoo terecht, maar wordt overgemaakt naar een goed doel. Centmail is bedoeld om spam tegen te gaan, zo laat Yahoo weten. Meer dan negentig procent van alle wereldwijd verstuurde e-mail betreft dergelijke ongewenste e-mail. Het overgrote deel hiervan komt overigens nooit bij de geadresseerde terecht, maar wordt voortijdig opgevangen door antispamprogramma’s en filters. Deze weigeren e-mail op basis van afzender en/ of inhoud.

Efficiëntie Yahoo is niet het eerste bedrijf dat zich bezighoudt met een betaalsysteem om de verspreiding van spam tegen te gaan. Omdat het geld naar een goed doel gaat, denkt Yahoo echter een beter systeem in handen te hebben dan de concurrentie.

De onderzoekers die zich bezighouden met de ontwikkeling van CentMail verwachten dat vooral bedrijven met mailservers veel interesse in het systeem zullen hebben. Wanneer alleen goedgekeurde CentMail wordt behandeld, dan wordt veel aan efficiëntie gewonnen, zo stellen zij.

Bèta CentMail verkeert momenteel nog in bètafase. Wanneer CentMail eenmaal gelanceerd wordt, dan zouden echter niet alleen e-mailaccounts van Yahoo gebruikt kunnen worden.