Een aantal Nederlandse banken waarschuwt klanten online voor internetcriminelen die telefonisch contact opnemen en zich voordoen als bankmedewerkers.

Eerder deze week werd bekend dat een echtpaar uit Bovensmilde het slachtoffer is geworden van een vrouw die zich telefonisch voordeed als een medewerkster van ING-bank. Het stel werd 5000 euro afhandig gemaakt. Naar aanleiding daarvan hebben zowel ING, ABN Amro als de Rabobank waarschuwingen op internet gezet die klanten moet wijzen op deze manier van internetcriminaliteit.

Telefonisch contact Regelmatig worden er door criminelen zogeheten phishingmail verstuurd waarin klanten gevraagd wordt inloggegevens voor internetbankieren af te staan. Nu wordt dus ook telefonisch geprobeerd klanten geld afhandig te maken. Een woordvoerder van ING bevestigt het geval uit Bovensmilde tegenover NU.nl, maar kan niet spreken van een plotselinge trend: “Dit soort internetcriminaliteit vindt helaas vaker plaats en incidenteel wordt een klant de dupe van een dergelijk telefoontje. Klanten zijn gelukkig erg alert, merkt de woordvoerder op. “Ze herkennen e-mails met slechts taalgebruik op een onjuiste opmaak.”

Sinds juni Mogelijk hebben de criminelen die telefonisch contact opnemen met klanten voor deze manier van communicatie gekozen omdat de taalfouten en de opmaak dan niet opvallen. De problemen lijken zich al voor te doen sinds begin juni. Toen verschenen de eerste berichten over het recente telefonische contact van criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers. Rabobank waarschuwde begin juli voor deze vorm van internetcriminaliteit. Het is vooralsnog niet bekend of het hier om een bende gaat en of er meerdere mensen de dupe zijn geworden van criminelen die telefonisch contact opnemen.