Samsung is nu wereldwijd marktleider en verscheept drie keer zoveel smartphones als een jaar geleden. De voormalige nummer 1 Apple blijft relatief gezien achter.

Samsung blaast voorbij de concurrentie op de smartphonemarkt. Het Koreaanse bedrijf heeft de afgelopen 3 maanden 28 miljoen smartphones verscheept. Een jaar geleden waren dat er nog maar 7,5 miljoen, blijkt uit cijfers van Strategy Analytics.

Samsung, Samsung onttroont daarmee Apple als marktleider. Apple verscheepte afgelopen kwartaal ruim 17 miljoen iPhones, een matige stijging ten opzichte van de 14 miljoen van vorig jaar. Dat betekent dat Samsung momenteel een marktaandeel heeft van 24 procent en Apple van 15 procent.

Apple is overigens maar kortstondig marktleider geweest, daarvoor was het Nokia. De Finse mobielgigant, jarenlang soevereine marktleider, zakt verder terug naar 14 procent marktaandeel met bijna 17 miljoen verscheepte smartphones, minder dan de helft van een jaar geleden.

Wachtend op iPhone 4S Alhoewel bovenbeschreven trend door analisten verwacht was, zijn de verschillen wel heel groot. Een verklaring is dat Apple relatief weinig iPhones verscheepte en verkocht de afgelopen maanden, omdat potentiƫle klanten en operators de komst van de iPhone 4S afwachtten, constateert analist Neil Mawston.

Maar dit fenomeen verklaart niet de explosieve groei van Samsung. Die heeft met "een serie van elegante hardware designs, populaire Android devices [vooral de Galaxy II), gewaardeerde sub-merken en een uitgebreid wereldwijd distributienetwerk" de smartphonemarkt naar zich toe getrokken, concludeert collega-analist Alex Spektor. Tenminste, voor nu.

Samsung leunt plots op mobiel Ook uit cijfers van Samsung blijkt hoe belangrijk de mobiele divisie in korte tijd geworden is. De winst van het gehele concern is 13 procent gedaald, maar dat komt door de kwakkelende chip- en tv-afdeling. Dankzij de enorme groei van mobieltjes en smartphones is die mobiele divisie nu goed voor bijna 60 procent van de totale winst.