T-Mobile erkent dat het een aantal grootverbruikers een brief heeft gestuurd met daarin de keus om over te stappen naar een mobiel abonnement met een datalimiet. Als zij dit weigeren dan zouden zij hun lopende abonnement moeten beëindigen.

Met name klanten met een lopend i150-abonnement, die rond 2010 door T-Mobile zijn verkocht in combinatie met een iPhone, zouden zijn aangeschreven, zo is te lezen op het forum van iPhoneclub. Het i150-abonnement beloofde destijds 'onbeperkt' internet. Zij zouden volgens het schrijven van de telecombedrijf echter bovengemiddeld veel data verstoken met hun smartphone en daardoor het netwerk overbelasten met trage of haperende 3g-verbindingen voor andere internetgebruikers tot gevolg.

In de brief geeft de provider de vermeende grootverbruikers de keuze: of het i-abonnement overzetten naar een duurder Relax Sim Only inclusief datalimiet, of opzegging van het huidige contract. T-Mobile stelt tegenover Tweakers.net dat het gaat om een 'beperkt aantal gebruikers' die meer dan zesmaal het gemiddelde dataverkeer zouden verbruiken. Een gebruiker zou zelfs in één maand 500GB hebben verstookt.

De T-Mobile-woordvoerder wil echter niet aangeven hoeveel het gemiddelde verbruik van een T-Mobile-klant precies is. T-Mobile erkent verder dat het de aangeschreven 'grootverbruikers' niet eerder een waarschuwing heeft gestuurd voor overmatig dataverbruik.

Er zijn aanwijzingen dat T-Mobile niet alleen grootverbruikers aanschrijft; zo zouden ook een aantal voormalig Ben-klanten schriftelijk zijn benaderd met de eis dat zij moeten overstappen naar een ander abonnement. Belverlies.nl, onderdeel van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht, stelt dat deze klanten voortaan per minuut moeten gaan betalen en dat de tarieven buiten de bundel tot driemaal hoger zijn. T-Mobile noemt dit echter 'onzin' en stelt deze klanten een goed individueel voorstel te hebben voorgelegd.