Andy Rubin, hoofd van de Android-divisie bij Google, heeft op het Mobile World Congress erkend dat de verkoopaantallen van Android-tablets enigszins tegenvallen. In twee jaar tijd zijn er circa 12 miljoen op Android draaiende tablets verkocht.

Rubin noemde in Barcelona de 12 miljoen verkochte Android-tablets een 'niet onbeduidend' aantal, maar minder dan nodig zou zijn om succesvol te zijn op de tabletmarkt. Volgens Googles Android-baas zal Google met zijn partners dit jaar dan ook alles op alles zetten om in 2012 meer marktaandeel te veroveren op de concurrentie, zo meldt The Verge.

In de praktijk zou het echter lastig zijn om consumenten te overtuigen dat Android ook gezien moet worden als een solide tabletplatform. Daarom wil Google duidelijker gaan maken dat Android een breed platform is naast de 'ecosystemen' van zijn voornaamste concurrenten: Apple en Microsoft.

De Android-voorman liet verder weten dat ontwikkelaars nog enige bijscholing kunnen gebruiken om applicaties niet alleen op smartphones goed te laten draaien, maar deze ook aan te passen aan de specifieke eisen die een tabletgebruiker stelt. Desondanks zou een developer een app niet in tweevoud hoeven te ontwikkelen.

Rubin gaf ook nieuwe cijfers vrij over het aantal geactiveerde Android-toestellen vrij: dagelijks zouden er wereldwijd 850.000 geactiveerd worden. Een half jaar geleden was dat nog slechts een half miljoen. In totaal zouden er ruim 300 miljoen op Android draaiende apparaten zijn verkocht, terwijl dit aantal in november en januari respectievelijk 200 miljoen en 250 miljoen bedroeg.